Vegan Lunch Box: paluszki „rybne” z tofu z frytkami

Kolejny zestaw z książki „Vegan Lunch Box”. Tym razem wybrałam propozycję z rozdziału Rise & Shine (zestaw numer 7, s. 22) – w zamyśle autorki książki, w rozdziale tym zamieszczono propozycje do przygotowania rano, w dni, w które ma się rano nieco więcej czasu, jednak realnie szacując ilość niezbędnego czasu najlepiej wszystko przygotować dzień wcześniej. Taki zestaw dobrze się sprawdzi także na domowy obiad. Oryginalny zestaw obejmuje:

  • paluszki „rybne” z tofu
  • tatter tots (mrożone, smażone w głębokim tłuszczu piure ziemniaczane)
  • sos koktajlowy lub ketchup
  • brokuły gotowane na parze
  • cząstki grejpfruta.

Główna zmiana to zamiana tatter tots na frytki – też mrożone, też z ziemniaków i można je upiec w piekarniku jednocześnie z paluszkami z tofu. Sos koktajlowy przygotowałam mieszając ½ szklanki majonezu sojowo-makaronowego (to mój sprawdzony przepis, więc często go przygotowuję) z 3 łyżkami ketchupu i posiekanymi korniszonami (8 sztuk). Obecność wyłuskanych z białych osłonek cząstek grejpfruta nie powinna dziwić to lunch box przyjazny dla dzieci.

Paluszki "rybne" z tofu z frytkami

Paluszki „rybne” z tofu

Same paluszki z tofu (Tofu Fish Sticks, s. 182) są naprawdę smaczne i na gorąco i na zimno. Wymienione w oryginale, jako składnik panierki granulki glonów zamieniłam na zmielone 2 arkusze nori. Po wykorzystaniu całego tofu pozostało mi nadal dużo panierki (około 40%), zdecydowałam się na jej zamrożenie i wykorzystałam w innym czasie. Innym rozwiązaniem jest dodanie około 200 gramów tofu. Przepis na paluszki „rybne” z tofu dostępny jest także w Internecie, w serwisie chow.com.

  • Sypkie składniki:
    • ⅔ szklanki mąki kukurydzianej (żółtej, drobno mielonej)
    • ⅔ szklanki płatków migdałowych
    • 2 łyżeczki suszonej papryki
    • 2 zmiksowane na proszek arkusze nori
    • 2 łyżeczki soli
    • ½ łyżeczka suszonej cebuli
    • ¼ łyżeczki suszonego koperku
    • pieprz
  • ⅔ szklanki niesłodzonego mleka sojowego
  • 450 gramów tofu, odsączonego
  • 1 Łyżka oliwy
  • 1 cytryna do podania, pokrojona na cząstki

Piekarnik rozgrzać do 200° C.

Blachę do pieczenia wyłożyć papierem posmarowanym 1 łyżeczką oliwy.

W czasie, gdy piekarnik będzie się nagrzewał wymieszać wszystkie sypkie składniki i zmielić je w robocie kuchennym. Mieszanina powinna przypominać grubo mieloną mąkę. Mieszaninę przełożyć do szerokiego naczynia.

W drugim płaskim, ale wystarczająco głębokim, naczyniu przygotować mleko sojowe.

Tofu pokroić na plastry, przypominające paluszki rybne.

Plastry tofu zanurzać w mleku sojowym a następnie obtaczać w mieszaninie suchych składników. Przygotowane paluszki kłaść na blasze do pieczenia. Po przygotowaniu i przełożeniu na blachę wszystkich paluszków, spryskać lub posmarować je 2 łyżeczkami oliwy.

Piec w piekarniku nagrzanym do 200° C przez 15 minut, po czym paluszki przewrócić na drugą stronę i piec kolejne 15 minut.

Podawać z cząstkami cytryny.

4 porcje

Kaloryczność policzona dla takich proporcji składników panierki jak w przepisie, 100 g frytek i 100 g brokuła w porcji. Jest to wartość przybliżona dla majonezu, wybrałam gotowe wartości dla majonezu zrobionego z tofu i podejrzewam, że zawierającego znacznie więcej tłuszczu niż ten, którego używam, ale majonez tak czy inaczej nie jest zbyt zdrowy.

Paluszki z tofu i frytki - kaloryczność

2 thoughts on “Vegan Lunch Box: paluszki „rybne” z tofu z frytkami

  1. Ale fajna ta panierka, w ogole swietnie te paluszki wygladaja.
    Dyskutowalabym w temacie nazwanie ich „rybnymi” nawet w codzyslowie, bo w tym przypadku porownanie jest zbyteczne. Kojarze natomiast jakis przepis z ksiazki Isy Chandry Moskowitz, gdzie rowniez cos z uzyciem glonow nazywa rybnym.

    Odpowiedz
    • Ja jestem pewna, że w książce Appetite for Reduction jest Glam Chowder (zamiast clam chowder) z grzybami i glonami :) Na szczęście nie ja je nazywałam rybnymi więc nie tracę czasu na analizę czy słusznie czy nie, ważne że panierka naprawdę fajna a ja resztę zużyłam (z niewielkim dodatkiem bułki tartej) do panierowania selera i też dobrze pasowała.

      Odpowiedz

Skomentuj

