Azjatycki lunch

Ktoś kto przegląda moje ostatnie wpisy może mieć pewne wątpliwości czy to aby na pewno jest blog kulinarny i w ogóle makaron gotowany w mikrofali*? A jednak, to jest blog kulinarny na którym zamieszczam wpisy związane z książkami kucharskimi, a że ostatnio zajmuję się PETA’s Vegan College Cookbook, która przeznaczona jest dla mieszkańców amerykańskich akademików to w grze są półprodukty, gotowce i minimalna ilość gotowania. Ale pomimo wszystko udało mi się znaleźć propozycje, które złożyły się na smaczny (i wyjątkowo prosty w przygotowaniu, chociaż warzywa musiałam sama pokroić) posiłek o azjatyckich korzeniach (ale takich fusion bo jest i Korea i Tajlandia i sama nie wiem co? może Chiny?).

Skorzystałam z trzech prostych przepisów (no to może w niektórych przypadkach powiedziane na wyrost) – tofu lepszego niż z baru (Better than take-out tofu, s. 183), palące bibibamp czyli ryż z pikantnym sezamowym sosem (The Burning Bibimbap Bowl, s. 162) i tajskie warzywa (Lip Smackin’ Thai Veggies, s. 94).

zjatyckie tofu, ryż i warzywa

Tofu lepsze niż z baru

Pierwszy raz (a raczej drugi bo mam już na swoim koncie tofucznicę) przygotowywałam tofu w mikrofali. Zdecydowanie szybkość jest atutem, smak w porządku, ale powtórki nie będzie.

  • ok. 500 gramów tofu twardego, pokrojonego w plastry grubości ok 0,75 cm
  • 1 Łyżka soku cytrynowego
  • 1 Łyżka sosu sojowego
  • 1 łyżeczka suszonego/granulowanego czosnku
  • Tofu podgrzewać w mikrofali na pełnej mocy 2 minuty lub aż będzie ciepłe.

Dodać sok, sos sojowy i czosnek, wymieszać aż tofu będzie równomiernie pokryte przyprawami.
4 porcje

Palące bibibamp

Bibibamp to koreańskie danie z ryżu i dodatków mieszanych z gorącym ryżem. W tym przypadku ryż wymieszany jest z tłustym, pikantnym sosem. Autorki przepisu sugerują użycie gotowego gotowanego ryżu lub ryżu przeznaczonego do mikrofali, ja zdecydowałam się na ugotowanie brązowego ryżu w tradycyjny sposób.

  • 2 szklanki ugotowanego ryżu
  • Sos
    • 2 łyżeczki ostrej pasty paprykowej (użyłam sambal olek)
    • 2 łyżeczki tahini
    • 2 łyżeczki oleju roślinnego (użyłam sezamowego)
    • 2 łyżeczki sosu sojowego

Składniki sosu wymieszać, polać ryż i ponownie wymieszać.

2 porcje

Tajskie warzywa

Kolejny poziom korzystania z gotowych produktów – sugerowane jest kupno w delikatesach albo na stołówce warzyw pokrojonych, ja nie miałam takiej możliwości i kroiłam ręcznie żółtą i zieloną cukinię, marchewkę i ogórka. Zmniejszyłam ilość oleju z 1 łyżki do 1 łyżeczki i zmniejszyłam ilość soli z ½ łyżeczki.

  • 2 szklanki pokrojonych warzyw
  • trochę kiełków fasoli
  • ½ szklanki orzechów arachidowych
  • 1 Łyżka soku z limonki
  • 1 łyżeczka oliwy
  • ¼ łyżeczki soli
  • Wszystko wymieszać.

1 porcja
Kaloryczność policzona dla jednego talerza (czyli po 1 porcji wszystkiego).

Azjatyckie tofu, ryż i warzywa - kaloryczność

*W Japonii istnieją nawet garnki/pojemniki przeznaczone właśnie do gotowania makaronu np. spaghetti albo kolanek.

Skomentuj

