Słoneczna niedziela: Zupa z zielonej fasolki szparagowej

Słoneczna niedziela

Nie jestem w stanie powiedzieć na ile autentyczny jest ten przepis – ja znalazłam go w dość specyficznej wegańskiej książce „Please don’t feed the bears!” (o której na pewno napiszę!). Po dłuższych poszukiwaniach internetowych znalazłam go w wersji niewegańskiej w książce z 1987 roku „The Complete Book of Soups and StewsBernarda Claytona (do podejrzenia także tutaj). Inne poszukiwania w języku niemieckim wyprowadziły mnie na manowce i znalazłam jedynie zbliżone przepisy na Bouneschlupp, potrawę która także przygotowywana jest z zielonej fasolki szparagowej, ale jest tradycyjnym luksemburskim daniem.
W obydwu wersjach przepis zawiera 8 łyżek tłuszczu (wegańskiej margaryny), dla mnie ilość całkowicie nieakceptowalną, zmniejszyłam ją do 1 łyżki (3 łyżeczek) oleju rzepakowego tłoczonego na zimno. Zamiast (wegańskiej) kwaśnej śmietany użyłam jogurtu naturalnego Joya (1 opakowanie). A zamiast pęczaku użyłam niepalonej kaszy gryczanej, bezglutenowego bulionu w kostkach (Rossmann) i mieszanki mąki bezglutenowej (Marks&Spencer), zupa stała się bezglutenowa dzięki temu. Na zdjęciu wypada nieco szaro ale naprawdę jest smaczna.

Zupa z zielonej fasolki szparagowej

  • 1 Łyżka oleju rzepakowego, tłoczonego na zimno
  • 1 średnia żółta lub biała cebula, drobno pokrojona
  • 1 ząbek czosnku, posiekany
  • 1 gałązka selera naciowego, drobno posiekana
  • 350 g świeżej zielonej fasolki szparagowej, pokrojonej na kilkucentymetrowe kawałki lub fasolki mrożonej
  • 8 szklanek wody lub bulionu warzywnego
  • ⅓ szklanki niepalonej kaszy gryczanej
  • ½ łyżeczki suszonego tymianku
  • 8 świeżych pieczarek, pokrojonych w cienkie plasterki
  • 2 Łyżki mąki (mieszanki bezglutenowej)
  • 1 opakowanie jogurtu roślinnego naturalnego (niesłodzonego!)
  • sól i pieprz
  • ¼ szklanki posiekanej natki do podania

W garnku rozgrzać 1 łyżeczkę oleju, dodać cebulę, czosnek i selera naciowego. Posolić, zamieszać, przykryć i gotować 8 minut.
Dodać fasolkę szparagową i gotować kolejne 10 minut.
W tym czasie na pozostałych 2 łyżeczkach oleju smażyć pieczarki przez około 10 minut na średnim ogniu. Odstawić do późniejszego wykorzystania.
Do garnka dodać bulion, kaszę i tymianek. Przykryć, doprowadzić do wrzenia, zmniejszyć temperaturę gotowania i gotować około 10 minut.
Do zupy dodać pieczarki razem z ich sokiem. Gotować kolejne 15 minut.
W misce wymieszać jogurt z mąką, dodać 1 szklankę gorącej zupy i wymieszać. Mieszaninę dodać do garnka z zupą i dobrze rozprowadzić. Dodać ewentualnie sól i pieprz.
Podawać posypane natką.
6 porcji
Kaloryczność policzona z wykorzystaniem mąki z brązowego ryżu (niestety nie znalazłam w bazie mąki której używałam).

Zupa z zielonej fasolki szparagowej

2 thoughts on “Słoneczna niedziela: Zupa z zielonej fasolki szparagowej

  1. wczoraj babcia Kuby uraczyła nas zupą grzybową, która składała się głównie z masła, była najlepsza : ) (to a propos tych 8 łyżek tłuszczu)
    no i ważne jest to, że zupa, w której jest kasza już i mąka, nie dotrzyma raczej do następnego dnia – trzeba ją zjeść całą od razu, tak tak!

    Odpowiedz
    • Haha wiadomo! Zupa to podstawa! Żeby nie było nie mam tłuszczowej obsesji, po prostu tak zaoszczędzone kalorie wolę je przeznaczyć na inne cele, np. PANKEJKI ;)

      Odpowiedz

Skomentuj

